Przedmiot działania i kompetencje
Przedmiot działania i kompetencje określa:
-
ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
-
ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
-
Statut Szkoły.
I. Szkoła:
1) kształci i wychowuje młodzież, przygotowując ją do dalszej nauki i życia we współczesnym świecie,
2) kieruje samodzielną nauką uczniów, ułatwiając im osiągnięcie jak najlepszych wyników w nauce,
3) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia, przygotowania się do kształcenia przez całe życie,
4) zapewnia niezbędne warunki do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego poprzez:
a) świadome stosowanie się do różnego typu przepisów szkolnych i ogólnych,
b) kształcenie umiejętności planowania i organizowania nauki, pracy i wypoczynku,
c) kształcenie umiejętności współżycia w zespole,
d) korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
e) kształcenie umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów, prezentowania własnych poglądów,
f) rozwijania umiejętności samokontroli i samooceny,
g) uzyskanie świadectwa dojrzałości,
h) współuczestniczenie i współtworzenie życia kulturalnego,
i) promocję zdrowego trybu życia poprzez poznanie zasad higieny osobistej, troski o własne zdrowie, kondycję fizyczną i psychiczną,
j) rozwijanie zainteresowań uczniów, umożliwiając im realizację indywidualnych programów i indywidualnego toku nauczania.
5) urzeczywistnia następujące wartości uniwersalne:
a) prawo do życia, wolności i pokoju, warunkowane osobistym bezpieczeństwem fizycznym i moralnym,
b) humanizm – braterstwo ludzi, w tym podmiotowość człowieka, godność osobista i szacunek dla osoby ludzkiej, wzajemna pomoc i życzliwość,
c) patriotyzm pozbawiony nacjonalizmu,
d) poczucie i urzeczywistnianie sprawiedliwości,
e) swobodę myśli, sumienia, wyznania, tolerancję światopoglądową, poszanowanie odmienności (nienaruszających ogólnie akceptowanych obyczajów społeczno-moralnych),
f) poszanowanie własności jednostki i dobra wspólnego,
g) godziwy poziom życia duchowego i materialnego, warunkowany uczciwą pracą,
h) prawo do edukacji i kultury,
i) prawo do respektowania praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka.
II. Szkoła udziela pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie. Pomoc ta polega na:
1) otaczaniu troskliwą opieką uczniów, którzy z powodu różnych uwarunkowań wymagają szczególnych form opieki, w tym również pomocy materialnej (w miarę posiadanych przez Szkołę środków),
2) współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w zakresie organizacji pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, terapeutycznej i profilaktycznej,
3) współpracy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Gminnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej oraz Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w zakresie organizacji pomocy materialnej i dożywiania uczniów,
4) współpracy z Powiatową Komendą Policji, Sądem Rejonowym – Wydział Rodzinny i Nieletnich i Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w zakresie interwencji w sytuacjach trudnych,
5) współpracy z lekarzem/pielęgniarką szkolną w zakresie zdrowia,
6) objęciu szczególną opieką ww. uczniów w zakresie działań opiekuńczo-wychowawczych (rozmowy indywidualne, wspierające i motywujące z uczniami oraz rodzicami/prawnymi opiekunami); działania te koordynowane są przez pedagoga /psychologa szkolnego i opierają się na współpracy wszystkich pracowników Szkoły.
III. Szkoła udziela i organizuje uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
IV. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Szkole polega na:
1) diagnozowaniu środowiska ucznia,
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspakajania,
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
4) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami,
5) organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
6) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,
7) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców,
8) wspieraniu uczniów metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie,
9) wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
10) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia,
11) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
12) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
13) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,
14) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
V. Szczegółowe zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole określa Procedura organizowania pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
VI W Szkole ustalono wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, którego działania są realizowane w sposób spójny i zgodnie z programem realizacji doradztwa zawodowego na każdy rok szkolny.
VII. Prowadzone w Szkole doradztwo zawodowe ma na celu poznawanie przez uczniów własnych zasobów, kształtowanie nawyku uczenie się przez całe życie, zapoznanie uczniów z zawodami i rynkiem pracy oraz wspieranie planowania własnego rozwoju i podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych.
VIII. Szkoła współpracuje z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego:
1) Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
2) Młodzieżowym Centrum Kariery,
3) wyższymi uczelniami,
3) innymi instytucjami zajmującymi się doradztwem zawodowym.
IX. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów niepełnosprawnych niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym w Szkole polega na:
1) realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) zapewnieniu odpowiednich warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych,
3) realizacji programu nauczania, programu wychowawczo-profilaktycznego, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,
4) realizacji wskazanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną zajęć,
5) integracji ze środowiskiem rówieśniczym,
6) współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi w zakresie nauczania, wychowania i opieki,
7) współpracy z instytucjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz rodziny.
X. Uczniowie otoczeni są opieką pielęgniarki szkolnej, zgodnie z przepisami normującymi funkcjonowanie służby zdrowia w szkołach.
XI. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
1) wpajanie zasad tolerancji dla odmienności narodowej i religijnej,
2) niestwarzanie różnic w prawach i traktowaniu uczniów z powodu ich przynależności narodowej, wyznaniowej lub bezwyznaniowości,
3) wpajanie zasad tolerancji i szacunku dla obrzędów religijnych różnych wyznań,
4) swobodny wybór uczestnictwa w katechizacji oraz w obrzędach religijnych,
5) swobodne wyrażanie myśli i przekonań światopoglądowych oraz religijnych nienaruszających dobra innych osób.
XII. Szkoła organizuje dla uczniów naukę religii oraz etyki w wymiarze i na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
XIII. W Szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza oraz rozszerzająca i wzbogacająca formy działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej.
XIV. Podjęcie działalności w Liceum przez stowarzyszenie lub inne organizacje, o których mowa w § 6 ust. 1, wymaga uzyskania zgody Dyrektora Szkoły, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców.
XV. Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną mającą na celu poszerzenie lub modyfikację zakresu realizowanych celów i treści kształcenia, wychowania lub opieki albo poprawę skuteczności działania szkoły, uwzględniając potrzeby środowiska, zgodnie z obowiązującymi przepisami.