Przedmiot działania i kompetencje


Przedmiot działania i kompetencje

02‑03‑2020 19:27:26

Przedmiot działania i kompetencje określa:

  • ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,

  • ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,

  • Statut Szkoły.

 

I. Szkoła:

1) kształci i wychowuje młodzież, przygotowując ją do dalszej nauki i życia we współczesnym świecie,

2) kieruje samodzielną nauką uczniów, ułatwiając im osiągnięcie jak najlepszych wyników w nauce,

3) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia, przygotowania się do kształcenia przez całe życie,

4) zapewnia niezbędne warunki do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego poprzez:

a) świadome stosowanie się do różnego typu przepisów szkolnych i ogólnych,

b) kształcenie umiejętności planowania i organizowania nauki, pracy i wypoczynku,

c) kształcenie umiejętności współżycia w zespole,

d) korzystanie z różnych źródeł wiedzy,

e) kształcenie umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów, prezentowania własnych poglądów,

f) rozwijania umiejętności samokontroli i samooceny,

g) uzyskanie świadectwa dojrzałości,

h) współuczestniczenie i współtworzenie życia kulturalnego,

i) promocję zdrowego trybu życia poprzez poznanie zasad higieny osobistej, troski o własne zdrowie, kondycję fizyczną i psychiczną,

j) rozwijanie zainteresowań uczniów, umożliwiając im realizację indywidualnych programów i indywidualnego toku nauczania.

5) urzeczywistnia następujące wartości uniwersalne:

a) prawo do życia, wolności i pokoju, warunkowane osobistym bezpieczeństwem fizycznym i moralnym,

b) humanizm – braterstwo ludzi, w tym podmiotowość człowieka, godność osobista i szacunek dla osoby ludzkiej, wzajemna pomoc i życzliwość,

c) patriotyzm pozbawiony nacjonalizmu,

d) poczucie i urzeczywistnianie sprawiedliwości,

e) swobodę myśli, sumienia, wyznania, tolerancję światopoglądową, poszanowanie odmienności (nienaruszających ogólnie akceptowanych obyczajów społeczno-moralnych),

f) poszanowanie własności jednostki i dobra wspólnego,

g) godziwy poziom życia duchowego i materialnego, warunkowany uczciwą pracą,

h) prawo do edukacji i kultury,

i) prawo do respektowania praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka.

II. Szkoła udziela pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie. Pomoc ta polega na:

1) otaczaniu troskliwą opieką uczniów, którzy z powodu różnych uwarunkowań wymagają szczególnych form opieki, w tym również pomocy materialnej (w miarę posiadanych przez Szkołę środków),

2) współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w zakresie organizacji pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, terapeutycznej i profilaktycznej,

3) współpracy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Gminnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej oraz Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w zakresie organizacji pomocy materialnej i dożywiania uczniów,

4) współpracy z Powiatową Komendą Policji, Sądem Rejonowym – Wydział Rodzinny i Nieletnich i Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w zakresie interwencji w sytuacjach trudnych,

5) współpracy z lekarzem/pielęgniarką szkolną w zakresie zdrowia,

6) objęciu szczególną opieką ww. uczniów w zakresie działań opiekuńczo-wychowawczych (rozmowy indywidualne, wspierające i motywujące z uczniami oraz rodzicami/prawnymi opiekunami); działania te koordynowane są przez pedagoga /psychologa szkolnego i opierają się na współpracy wszystkich pracowników Szkoły.

III. Szkoła udziela i organizuje uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

IV. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Szkole polega na:

1) diagnozowaniu środowiska ucznia,

2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspakajania,

3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,

4) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami,

5) organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

6) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,

7) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców,

8) wspieraniu uczniów metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie,

9) wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,

10) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia,

11) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,

12) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

13) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,

14) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

V. Szczegółowe zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole określa Procedura organizowania pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

VI W Szkole ustalono wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, którego działania są realizowane w sposób spójny i zgodnie z programem realizacji doradztwa zawodowego na każdy rok szkolny.


 

VII. Prowadzone w Szkole doradztwo zawodowe ma na celu poznawanie przez uczniów własnych zasobów, kształtowanie nawyku uczenie się przez całe życie, zapoznanie uczniów z zawodami i rynkiem pracy oraz wspieranie planowania własnego rozwoju i podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych.


 

VIII. Szkoła współpracuje z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego:


 

1) Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,

2) Młodzieżowym Centrum Kariery,

3) wyższymi uczelniami,

3) innymi instytucjami zajmującymi się doradztwem zawodowym.

IX. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów niepełnosprawnych niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym w Szkole polega na:

1) realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,

2) zapewnieniu odpowiednich warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych,

3) realizacji programu nauczania, programu wychowawczo-profilaktycznego, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,

4) realizacji wskazanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną zajęć,

5) integracji ze środowiskiem rówieśniczym,

6) współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi w zakresie nauczania, wychowania i opieki,

7) współpracy z instytucjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz rodziny.

X. Uczniowie otoczeni są opieką pielęgniarki szkolnej, zgodnie z przepisami normującymi funkcjonowanie służby zdrowia w szkołach.

XI. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:

1) wpajanie zasad tolerancji dla odmienności narodowej i religijnej,

2) niestwarzanie różnic w prawach i traktowaniu uczniów z powodu ich przynależności narodowej, wyznaniowej lub bezwyznaniowości,

3) wpajanie zasad tolerancji i szacunku dla obrzędów religijnych różnych wyznań,

4) swobodny wybór uczestnictwa w katechizacji oraz w obrzędach religijnych,

5) swobodne wyrażanie myśli i przekonań światopoglądowych oraz religijnych nienaruszających dobra innych osób.

XII. Szkoła organizuje dla uczniów naukę religii oraz etyki w wymiarze i na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

XIII. W Szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza oraz rozszerzająca i wzbogacająca formy działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej.

XIV. Podjęcie działalności w Liceum przez stowarzyszenie lub inne organizacje, o których mowa w § 6 ust. 1, wymaga uzyskania zgody Dyrektora Szkoły, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców.

 

XV. Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną mającą na celu poszerzenie lub modyfikację zakresu realizowanych celów i treści kształcenia, wychowania lub opieki albo poprawę skuteczności działania szkoły, uwzględniając potrzeby środowiska, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Liczba pobrań
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Informacja wytworzona przez:
Bożena Baryła , w dniu:  02‑03‑2020 17:25:03
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Tomasz Artur Pluta
email: tp@liceum-zwolen.pl tel.:605851831
, w dniu:  02‑03‑2020 17:25:03
Data ostatniej aktualizacji:
02‑03‑2020 19:40:58
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie